За четири часа вечерта на 2 март бяха извършени покупки на горива, които са типични като обем за четири дни, коментира по време на изслушване в парламентарната комисия по енергетиката Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Пред депутатите той разказа как са протекли събитията на пазара за горива в началото на месеца и защо се получиха опашките пред бензиностанциите.
Терзиев беше категоричен, че в данъчните складове и тогава, и днес има достатъчно горива и недостиг за няколко часа се е получил само по логистични причини. Още на следващия ден - почивния 3 март, търсенето се е регулирало, като незаредени са останали само много ограничени бензиностанции, разположени в отдалечени населени места. Цената на бензина е под 3 лева за литър.
От БПГА са категорични, че на този момент няма основание за освобождаване на резерви от горива, съхранявани от страна на бизнеса. По закон в сектора имат запаси за 90 дни и те се използват единствено при случаи на спиране на доставките, а не за управление на ценовия риск. Страната няма т.нар. "целеви" запаси, които да се освобождават при напрежение на пазара, стана ясно от изслушването в комисията.
Петролът в рафинерията в Бургас е гарантиран до края на март, работи се и за осигуряването на нужните количества за април, обясни още председателят на БПГА. Той съобщи, че е разговарял с ръководството на "Лукойл България" по-рано днес (9 март) и в момента в рафинерията се преработва 80% сорт "Уралс" и 20% друг петрол. Промяна на този микс е напълно възможна, но трябва да се решат три основни въпроса - колко бързо може да се осигури алтернативен петрол, на каква цена и как ще бъде доставен той заради спецификите на Черно море.
"Без рафинерията в Бургас България и Балканския регион ще изпита недостиг на преработен продукт", категоричен беше Терзиев.
Живодар Терзиев призна още, че през 2020 година е направена грешка с решението половината от резервите от горива да могат да бъдат съхранени в друга държава (от ЕС). Преди това съотношението е било 70% към 30% в чужбина. Случващото се в Украйна показва, че днешното разпределение може да постави под риск нормалните доставки на горива на пазара.